dinsdag 12 april 2011

1        SnowPlanet Individuele opdracht
1.1    Inleiding
SnowPlanet trekt per jaar ongeveer een half miljoen bezoekers, 70% van deze bezoekers zijn onder de 36 jaar. Echter onder de leeftijd van 18 t/m 24 is het percentage maar 16%. Kinderen en jongeren uit de buurt, bezoeken vooral SnowPlanet. Kinderen uit Amsterdam komen bijvoorbeeld wel naar SnowPlanet, maar dat is omdat ze dan met hun ouders meerijden of op kinderfeestjes. Dit terwijl SnowPlanet maar op 18 kilometer van Amsterdam ligt.

SnowPlanet wil altijd vernieuwen en zo veel mogelijk bezoekers trekken. Zoals eerder vermeldt, komen bezoekers vooral uit de directe buurt. SnowPlanet is de meest noordelijke skihal van Nederland en kan zich daarom richten op heel Noord-Holland. Uit bevindingen door SnowPlanet zelf, is het bereik onder Amsterdammers te laag. Dit in combinatie met de doelgroep die SnowPlanet hoofdzakelijk trekt, zijn studenten een logische doelgroep om te benaderen. Mijn individuele opdracht is dan ook een (marketingcommunicatie)plan op te zetten gericht op (studerende) jongeren in en om Amsterdam.
1.1.1           Probleemstelling
Hoe kan SnowPlanet meer (studerende) jongeren uit Amsterdam trekken?
1.2   Opzet
Amsterdam heeft heel veel studenten maar het is onmogelijk om deze allemaal in één keer te bereiken. Er moet dus gekeken naar de verschillende opties om het bereik onder studenten zo hoog mogelijk te krijgen. De mogelijkheden zijn divers; één van de opties is het adverteren in studentenblaadjes. Verder wil SnowPlanet de studenten actief benaderen door contact te zoeken met de verschillende studentenverenigingen binnen Amsterdam. De verenigingen moet verteld worden dat er speciale studentenavonden zijn, zodat zij hun leden weer enthousiast kunnen maken.
1.2.1          Horeca
Het benaderen van de horeca is hier ook een optie, de doelgroep van de horeca Amsterdam en dan vooral de nachthoreca, heeft gelijkenissen met de doelgroep van SnowPlanet. Het zou dus goed zijn om voor SnowPlanet ingangen te creëren in deze nachthoreca om de gasten te informeren over SnowPlanet. Een manier om dit te doen, is het ontstaan van een promoteam dat op avonden de horeca kan bezoeken en mensen warm kan maken voor de kou. Behalve in de horeca zou zo een team ook elders inzetbaar kunnen zijn.
1.3   Gewenste resultaat
Aan het einde van mijn stage wil ik al kunnen beginnen met het evalueren van de acties gericht op jongeren. Studentenverenigingen die benaderd zijn, moet dan al verschillende leden hebben gehad die SnowPlanet hebben bezocht. De studentenavond op donderdag moet dan ook een succes worden.

Verder zou het goed zijn als er dan inderdaad een SnowPlanet promoteam zou zijn gevormd. SnowPlanet heeft genoeg personeel om hier invulling aan te geven, een combinatie van mensen uit de horeca en mensen van de skischool zou bijvoorbeeld een prima promoteam kunnen vormen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten