donderdag 21 april 2011

Zakelijke communicatie

Op het MIC werden wij er al op voorbereid, in de meeloopstage kom je het misschien wel eens tegen, maar nu is het een serieuze zaak. Communicatie op de werkvloer, zowel intern als extern is van een heel andere aard dan communicatie op school.

Toen ik de eerste weken begon op mijn stage was ik meer terughoudend en in alle gevallen netjes. Nu ik verder in mijn stage ben en veel contact heb met mijn collega's, blijkt dat je hier ook gewoon gezellig en leuk doen met je collega's, als je maar niet te ver gaat. Contact met klanten en partners is weer anders.

Mijn eerste contact met een mogelijke partner was meteen met een grote internationale filmmaatschappij, de omgang was gemoedelijk en sociaal. Eerst werden de kleine dingetjes behandeld en later komen de zaken pas ter sprake, ik ging mee voor het evenwicht. De filmnmaatschappij kwam met twee mensen, dus wij ook. Later merkte ik dat wanneer wij met twee zijn en de andere partij alleen, dit bij sommige als ongemakkelijk aanvoelt. Vandaag had ik mijn eerste gesprek alleen, het gesprek was met een mogelijke partner in de alternatieve verkoopkanalen. Het gesprek ging goed, behalve mijn mic ervaring nam ik ook de andere zakelijke gesprekken mee die ik voer voor mijn andere werk. Opvallend is dat niet enkel de informatie die de persoon overbrengt van belang is, maar ook zijn houding en omgangsvorm. Iemand die onzeker een goed product uitlegt, maak minder indruk dan een zelfverzekerd persoon die een slecht product uitlegt.

Een marketingcommunicatie afdeling heeft elke dag gesprekken met klanten, collega's en interne en externe partners. Één vak waarin leerlingen op het MIC hierop voorbereid worden is misschien te weinig. Leerlingen moeten zelfverzekerd en met ervaring deze gesprekken straks ingaan. Mijn tip v/d dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten